Horse meets heftruck

 

Fries met angst voor heftrucksOp het gemiddelde paardenbedrijf zijn er altijd rondsjezende heftrucks te vinden. Of anders zijn er wel tractoren of aanverwante machines met knetterende motoren die het erf onveilig maken. Het is niet alleen die knetterende motor of de snelheid waarmee ze vaak onverwachts de hoek om zeilen, maar ook het feit dat ze warme lucht uitblazen, waarmee ze sommige paarden de stuipen op het lijf kunnen jagen.

Zo ook de Fries van Yolanda. Zij belde mij op omdat haar Omada regelmatig de benen wilde nemen, wanneer er een heftruck op het pad verscheen. Yolanda had er genoeg van. Ze wilde namelijk graag met haar paard rustig kunnen wandelen.

Zoals altijd begin ik bij de basis. Het doel van de eerste les is om de eigenaar en paard het grondwerk aan te leren. Zo trainen we het paard om te gehoorzamen wanneer we vragen om voorwaarts te gaan, halt te houden en achterwaarts te gaan. Dit is belangrijk voor de controle en veiligheid in de omgang met het paard. Zo zorg je ervoor dat je de vluchtreactie van je paard in bedwang kan houden en dit vermindert stress bij het paard. Hoe minder het paard zijn vluchtreactie kan tonen en dus niet in de gelegenheid is om weg te rennen van hetgeen hij bang voor is, hoe minder stress het paard ervaart.

Tijdens de eerste les grondwerk leerde ik Yolanda hoe ze op lichte hulpen aan de hand Omada voor-en achterwaarts kon laten lopen. Hiermee vormden we de basis om later de heftruck te “overshadowen”. Met “overshadowing” train je een paard om onvoorwaardelijk op een bepaalde hulp te reageren. Omdat een paard maar op een ding tegelijkertijd kan reageren zorg je er zo voor dat hij op jouw hulpen reageert en niet op het enge dat in zijn buurt is. Dat betekent dat de hulpen voor het voor- en achterwaarts goed geïnstalleerd moeten zijn, want daarmee wil je in de toekomst de omgeving kunnen uitschakelen. Dat was dus het eerste portie huiswerk dat Yolanda en Omada mee kregen.

De keer daarop zag ik dat ze duidelijk vooruitgang hadden geboekt. Na wat puntjes op de i te hebben gezet, konden we al een stapje verder gaan. Om ervoor te zorgen dat Yolanda handiger werd in het hanteren van Omada kreeg ze als huiswerk mee om veel nieuwe situaties met Omado op te zoeken. Yolanda is hier vervolgens heel enthousiast mee aan de slag gegaan en kon de volgende les al laten zien dat ze Omada makkelijk langs allerlei enge voorwerpen kon laten lopen. Terwijl ze daar voorheen allebei bang voor waren.

De derde les hebben we voor het eerst de heftruck geconfronteerd. Ik liet Omada op een afstandje van de heftruck staan. De afstand was net groot genoeg dat ze niet in de stress schoot, maar het wel spannend vond. Vervolgens liet ik Omada naar voor en achteren stappen. In het begin gaat dat vrij moeizaam en voelt ze zwaar in de hand, omdat ze zich meer op de heftruck richt dan op de hulpen. Naarmate ze zich meer op mijn hulpen ging richten werd ze steeds lichter, dat is voor mij het teken dat ze niet meer bang is voor de heftruck. Vervolgens liet ik de heftruck naar haar toe rijden, maar nog wel op afstand. Ik merkte gelijk dat de hulpen weer zwaarder aanvoelde. Zodra ze weer lichter in de hand werd, mocht de heftruck weer dichter bij komen. Wederom liet ik haar naar voren en naar achteren stappen. Zo werd de rijdende heftruck buiten spel gezet. Omada reageerde uiteindelijk steeds beter op de hulpen, terwijl de heftruck op haar af bleef rijden. Ze vond het uiteindelijk helemaal niet meer eng!

Yolanda en ik waren natuurlijk ontzettend trots op Omada. Toch is het wel belangrijk om deze oefening te blijven herhalen. Paarden hebben namelijk een heel erg goed geheugen, wanneer het traumatische ervaringen betreft. Er hoeft maar iets te gebeuren dat een paard herinnert aan hoe eng de heftruck wel niet is en de oude vluchtreactie komt weer boven water. Dit heet “spontaneous recovery”. Het zal heel wat training vereisen, voordat Omada zich echt niet meer van haar stuk laat brengen van de heftruck of andere herriemakende motorvoertuigen. Blijven oefenen is hier het advies!

 

 

 

 

 

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.